PERSBERICHT Een 10 voor werkgeluk

meer zin en rust in je werkPERSBERICHT
Dit persbericht in word-bestand

Teveel of te weinig verandering in je werk: werkgeluk begint bij jezelf

Twee derde van de Nederlandse beroepsbevolking heeft te maken met veranderingen op het werk. 2,2 miljoen mensen met een vaste baan hebben te maken met reorganisaties. 1,8 miljoen flexwerkers en 1,4 miljoen zelfstandigen zijn afhankelijk van de wisselvalligheden van markt en overheid. Bij veel mensen gaan die veranderingen ten koste van hun werkgeluk. Maar ook de 3 miljoen overige werkenden met een vaste baan, gemiddeld werken ze 8 jaar in dezelfde functie bij hetzelfde bedrijf, zijn niet onverdeeld gelukkig in hun werk. Voor hen is het vaak een uitdaging om nog plezier in hun werk te vinden. (cijfers CBS en NEA). Stabiliteit is geen garantie voor werkgeluk en veranderingen zijn dat ook niet. Wil je zin houden in je werk, dan kun je dus maar beter kijken wat jezelf kunt doen om je werkgeluk op peil te houden.

Dat is de kernboodschap van het boekje Een 10 voor werkgeluk in vier stappen van Hanneke Dijkman. Hoe je je werkgeluk op peil houdt beschrijft Dijkman, econoom, werkgelukcoach en zenleraar in korte hoofdstukjes waarin zij theorie, praktijk en oefeningen bij elkaar brengt en die deels eerder uitkwamen als blog. Totdat Een 10 voor werkgeluk in vier stappen dit najaar als boekje verschijnt, is Dijkmans onderzoeks- en schrijfproces te volgen op haar website www.een10voorwerkgeluk.nl.

Hoewel het zenboeddhisme een inspiratiebron voor haar is, put Dijkman voor de lessen die zij deelt vooral uit haar ervaring als werkgelukcoach met klanten in uiteenlopende sectoren als ICT, onderwijs, accountancy, overheid en zorg. Ook haar persoonlijke pieken en dalen in werkgeluk zijn een belangrijke bron van inspiratie en expertise. Toen zij na zeven jaar werk als econoom terug kwam uit Afrika, vond zij een baan als consultant bij een consultancybureau. Zeer gedreven en veeleisend voor zichzelf, liep zij een ernstige vorm van RSI op. Sindsdien verloopt haar zoektocht bewuster en, via haar werk in non-profit en overheid en haar opleidingen tot coach en zenleraar, professioneler.

Waar Dijkman tijdens het schrijven nog met vragen zat, zocht ze naar antwoorden als writer in residence bij onder andere de Rabobank, Calandschoen en de Hanzehogeschool. Veranderingen worden leuker als je er speelser op kunt reageren, leerde ze daar. Dat is ook voor Dijkman zelf, naar eigen zeggen behept met een overdosis aan gestructureerd denken, niet altijd gemakkelijk. Ze zocht ideeën over speels reageren bij Dansgezelschap Conny Jansen Danst en leerde daar drie lessen. Eén ervan: “Ga op zoek naar wat kan. Begin niet met ‘iets is een probleem’. Nee is makkelijk gezegd. Probeer het: negen van de tien keren kan het toch.” Door dit soort vragen persoonlijk en ter plaatse te stellen leeft Dijkman twee van ‘haar’ vier stappen naar een 10 voor werkgeluk persoonlijk voor: ontdek je kracht en je kwetsbaarheid (stap 2) en leer bewust en leer speels (stap 3). Een forse dosis zelfrelativering, de vele afbeeldingen en de frisse vormgeving dragen bij aan het speelse karakter van het boekje.

Dijkman gaat, opnieuw conform haar eigen aanwijzingen, doelgericht te werk. De andere twee stappen naar meer werkgeluk zijn: 1) maak jezelf en anderen gelukkig en 4) stel doelen en geniet in het hier en nu. Voor wie doelgericht werken aan geluk als een contradictio in terminis klinkt, zal het een verrassing zijn hoe Dijkman deze stappen vertaalt in korte zeer leesbare stukjes met praktische oefeningen van één minuut die vaak inderdaad in één minuut meer zin in werk, rust en zelfs meer geluk opleveren.

Een 10 voor werkgeluk in vier stappen is bedoeld voor iedereen die graag meer werkgeluk zou ervaren, zowel werknemers als zelfstandigen. Dat maakt het ook zeer lezenswaardig voor wie zich als professional bezighoud met management, human resources en coaching.

Noot voor de redactie:

meer zin en rust in je werk hanneke-dijkman-origineel

Vond je dit waardevol? Delen is vermenigvuldigen!
Share on LinkedInShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone